La sèrie de la BBC "El geni de la fotografia" , ara al C33 de TV3
[Autor del comentari: jordipm
/http://www.espaifotografic.cat/2010/12/22/el-geni-de-la-fotografia-de-la-bbc-al-33/ ]
<< [ ...sèrie de sis capítols produïda per la BBC i dirigida per David Byrne l’any 2007, i que se centra en l’evolució de la fotografia durant els darrers 170 anys. Ja en el moment de la presentació al Regne Unit va ser molt ben acollida per la comunitat de fotògrafs, així que val la pena alegrar-nos de poder gaudir d’aquesta sèrie en la nostra llengua. Com que no n’hem pogut trobar més informació a la web de TV3, mirarem de treure-la de la nota de premsa original, acceptant la possibilitat que la traducció dels títols no hagi estat la mateixa. La sèrie porta per nom “El geni de la fotografia” (The genius of photography), i s’esforça en mostrar la fotografia, des de la seva complexitat i pluralitat, a partir d’una bàsica estructura històrica. A la sèrie es mostra la realitat de la fotografia des de diversos llocs del món, alhora que s’hi entrevisten diverses personalitats de la fotografia, com William Eggleston, Nan Goldin, William Klein, Martin Parr, Sally Mann, Robert Adams, Juergen Teller, Andreas Gursky o Jeff Wall. L’estructura dels capítols és la següent: 1. Fixar les ombres En aquest capítol s’explica el naixement de la fotografia, dins el context de descobriments i invents (ferrocarril, telèfon) que havien de renovar la concepció que es tenia del món. Finalment, s’aborda l’ús social de la fotografia, des dels primers pioners fins a la revolució Kodak. 2. Documents per als artistes Aquesta part de la sèrie se centra en la fotografia d’entreguerres. D’una banda, s’aborda la fotografia més racional, propagandística, usada sobretot per a defensar l’ordre a l’Alemanya de la República de Weimar, o la utopia en la naixent Unió Soviètica. De l’altra, es reflexiona també sobre el paper de la fotografia en les avantguardes artístiques i el surrealisme. 3. Lloc adequat, moment adequat? Ser al lloc adequat en el moment adequat, el moment decisiu, estar prou a prop… Aquesta és la fotografia en la seva màxima expressió, segons la imaginació popular. I això és el que explora aquest capítol, tenint de fons la Segona Guerra Mundial, Hiroshima, els camps de concentració… 4. Pel·lícules de paper Aquest capítol aborda la fotografia durant els anys cinquanta, una edat d’or per a aquesta disciplina: Garry Winogrand, Robert Frank, William Klein… El capítol també mostra com va ser l’accidentada arribada del color al món fotogràfic professional. 5. En família Els anys setanta i vuitanta veuen néixer una fotografia que s’allunya dels grans horitzons que fins llavors la dominaven, i que es relega vers la persona, la intimitat, la proximitat. Són les imatges de Diane Arbus o Richard Avedon, per exemple. 6. Judicis instantanis El darrer capítol se centra, d’una banda, en els interrogants que la fotografia planteja a partir d’ara (s’entén, a partir del 2007). Això es fa des de la reflexió a partir de dos fenòmens: l’ús de mòbils amb càmera fotogràfica, i el preu de la fotografia en les subhastes d’art. De l’altra, es reflexiona sobre les conseqüències que pot tenir la fotografia digital en la concepció de la fotografia, sobretot perquè sembla com si, a partir d’ara, tot fos ja possible. ... ]>>
No hay comentarios:
Publicar un comentario